هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ورود روزانه ۲۰ هزار خودرو به بهشت رضا (ع)

  • کد خبر: ۹۵۱۱۶
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
  • ۱
ورود روزانه ۲۰ هزار خودرو به بهشت رضا (ع)
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد از تعداد مراجعان برای زیارت اهل قبور در ایام زیارتی می‌گوید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مرگ اجتناب ناپذیر است و تعطیلی و زمان ندارد. کار کسانی که به نوعی با این واقعه گره خورده نیز همین قدر اجتناب ناپذیر است، حتی در زمان و ایام خاص؛ فرقی نمی‌کند لحظه تحویل سال باشد یا روز عید یا روز‌های تعطیل رسمی یا ایام عادی سال. در هر لحظه ممکن است مرگ دفتر یک زندگی را ببندد و به خدمات امور اموات نیاز شود.

از همان لحظه‌ای که آمبولانس برای انتقال پیکر عزیز درگذشته‌ای باید اعزام شود تا تغسیل و تدفین و حتی تا سال‌های سال بعد که نقطه‌ای از خاک، نشانی مزارش می‌شود، خدمات برای عزیز به خاک سپرده شده ادامه دارد.

بازماندگان هر زمانی دلشان بخواهد، به مزار عزیزشان سر می‌زنند. باید از مزار مراقبت شود تا آسیب نبیند. درختان بالای سر مزار و فضای سبز باید آباد بماند، سر مزار‌ها تمیز و رفت وروب شده باشد و از همه مهم‌تر آرامش و امنیت حتی در جایی که اهالی اش همه سر بر خاک نهاده اند برقرار باشد.

همه این‌ها زحماتی شبانه روزی می‌خواهد که شاید گاهی این زحمات مغفول واقع شوند.

این حسی است که خیلی از کسانی که در آرامستان بهشت رضا (ع) زحمت می‌کشند دارند، بااین حال خیلی زحماتشان دیده نمی‌شود؛ از غسال تا حفار قبر‌ها و نگهبان و حفاظت و .... آن‌ها که شرایط را برای زیارت اهل قبور فراهم می‌کنند.

دست کم حس خودشان این است و حتی دلشان پر از درد که چرا وقتی دیگران از شغلشان حرف می‌زنند، به تعبیر ناخوشایندی که فلانی در قبرستان کار می‌کند، زحمات و اهمیت کار آن‌ها را کم می‌شمارند.

این دیده نشدن یا کم شمردن در حالی است که آن‌ها عمرشان را صرف نگهداری و مراقبت از وجب به وجب آرامستان‌ها می‌کنند، آن هم در فضایی که خیلی از اوقات روزانه آن با اشک و ناله‌ها و غم مراجعان همراه است.

زحماتی که دیده نمی‌شود

درباره همین خدمات و زحماتی که افراد برای فراهم کردن شرایط زیارت اهل قبور و امور اموات انجام می‌دهند با مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد گفتگو می‌کنیم.

حجت الاسلام حسین مهدوی دامغانی با اشاره به خدماتی که کارکنان آرامستان‌ها و از جمله آرامستان بزرگ بهشت رضا (ع) ارائه می‌دهند، می‌گوید: بارزترین مثال برای گفتن از خدمات کارکنان آرامستان‌ها همین ایام سخت کرونا بود که خیلی از مشاغل اداری دورکار شدند و حتی برخی از ایام را ستاد ملی کرونا تعطیلی کشوری اعلام کرد، اما کارکنان ما حتی یک ساعت دورکار و تعطیل نشدند و همه روزه مشغول فعالیت بودند. همان طور که مرگ اجتناب ناپذیر است و تعطیلی ندارد، کار کارکنان آرامستان‌ها هم اجتناب ناپذیر درهر شرایطی است.

به گفته وی، این روز‌ها درست است که خوشبختانه تعداد فوتی‌های کرونا کم شده و به همین نسبت تعداد تدفین و تغسیل کرونایی‌ها که از سوی سازمان فردوس‌ها انجام می‌شد کاهش یافته، اما هنوز کرونا که تمام نشده است. اکنون هرچند تعداد اندک شده، اما به هرحال این موضوع خدمات دهی به اموات کرونایی را کارکنان ما انجام می‌دهند.

مهدوی دامغانی به سایر خدمات ارائه شده در آرامستان بزرگ بهشت رضا (ع) نیز می‌پردازد و توضیح می‌دهد: تلاش شده است فضای سبز این آرامستان به یک فضای روح بخشی برای مراجعان و زائران اهل قبور تبدیل شود. در همین راستا برای حفظ و نگهداری و توسعه این فضا قرارداد‌های جداگانه‌ای با فضای سبز و یک قرارداد با رفت وروب فضای شهری داریم که نیرو‌های زیادی فقط در همین بخش در تمام ایام سال زحمت می‌کشند.

وی درباره ایجاد امنیت و آرامش در بهشت رضا (ع) نیز بیان می‌کند: این آرامستان بیش از ۱۸۰ هکتار وسعت دارد. نیرو‌های حفاظت فیزیکی آرامستان برای مشکلات پیش بینی نشده و همچنین برقراری نظم، آرامش و امنیت حضور دارند تا اگر خدای ناکرده اتفاقی افتاد، این افراد بتوانند به کمک مراجعان بشتابند.

در روز‌های عادی ۷ تا ۸ هزار خودرو وارد بهشت رضا (ع) می‌شوند

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که به طور میانگین چه تعداد از مردم مشهد برای زیارت اهل قبور به صورت روزانه و در ایام خاص زیارتی به آرامستان بهشت رضا (ع) مراجعه می‌کنند، می‌گوید: در روز‌های عادی ۷ تا ۸ هزار خودرو به بهشت رضا (ع) وارد می‌شوند.

به طور معمول برخی از روز‌ها کمتر یا بیشتر از این میزان هم داریم. اما در ایام مناسبتی این آمار خیلی افزایش می‌یابد و در طول یک روز مناسبتی خاص تا ۲۰ هزار خودرو هم وارد بهشت رضا (ع) می‌شوند. به طور میانگین از همین تعداد خودرو‌ها هم بخواهیم تعداد مراجعان برای زیارت اهل قبور را برآورد کنیم، آمار چند هزارنفری را در طول یک روز شامل می‌شود.

مراسم هفتگی بر سر مزار شهدا

مهدوی دامغانی درباره اینکه چه مراسمی برای زیارت اهل قبور، از جمله گلزار شهدا برگزار می‌شود می‌گوید: در چند ماه گذشته به طور مستمر و برنامه ریزی شده مراسم باشکوهی را در محل گلزار شهدای بهشت رضا (ع) برگزار کرده ایم؛ از جمله مراسمی برای شهید کاوه، شهدای هفته نیروی انتظامی، هفته دفاع مقدس، شهدای وحدت و.... مراسم هفتگی نیز در گلزار شهدای بهشت رضا (ع) وجود دارد.

از گروه‌های دانش آموزی تا گروه‌های بسیج، مدارس حوزه علمیه و ... به زیارت اهل قبور و گلزار شهدا می‌آیند که برای این‌ها روایتگری صورت می‌گیرد. در حد توان کار‌های خودجوشی از جمله برپایی ایستگاه صلواتی و غرفه‌های چای در روز‌های پنجشنبه و جمعه نیز در این آرامستان برگزار می‌شود.

روایتگری از مفاخر و بزرگان آرمیده در بهشت رضا (ع)

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد به این نکته هم تأکید می‌کند که بهشت رضا (ع) به نوعی تاریخ معاصر مشهد نیز هست. مفاخر و بزرگان زیادی در بهشت رضا (ع) آرام گرفته اند که درنظرگرفتن خود این آرامستان به عنوان یک مکان تاریخی اهمیت دارد. از همین منظر تلاش می‌کنیم در همین روایتگری‌ها برای بازدیدکنندگان گروهی بتوانیم با راهکار‌ها و اقداماتی به معرفی شخصیت‌های برجسته در بهشت رضا (ع) بپردازیم.

وی به دوشنبه‌های ملاقات مردمی نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در راستای تکریم مراجعان و پیگیری درخواست‌های مردمی این ملاقات‌ها در اولویت کاری قرار دارد و پذیرای پیشنهاد‌ها و انتقادات مردم هستیم.

ضرورت توزیع نذری‌ها در زیارت اهل قبور با اصول بهداشتی

مهدوی دامغانی سخنانش را با توصیه‌ای به زیارت کنندگان اهل قبور پایان می‌دهد؛ اینکه، چون هنوز کرونا وجود دارد، از مردم تقاضا دارند نذری‌های خود را طبق دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد کرونا در ظروف یک بار مصرف بسته بندی شده و بهداشتی توزیع کنند؛ زیرا بعضی وقت‌ها دیده می‌شود کاسه آش را به صورت فله‌ای توزیع می‌کنند.

همچنین رعایت فاصله فیزیکی و جلوگیری از ازدحام جمعیت در یک نقطه از دیگر موارد مورد تأکید ستاد ملی کروناست که از مردم خواهشمندیم در آرامستان‌های مشهد این اصول را رعایت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
0
0
خواهشمند است در روزهاي تعطيل رسمي و جمعه ها ، فقط كساني كه اقوام درجه يك و در همان روز خاكسپاري دارند ، راه داده شوند . در اين روزها جمعيت بسيار زياد است و خطر ابتلا به سويه هاي جديد كرونا بسيار زياد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->